Followers

Friday, November 18, 2011

Perkembangan menyeluruh penting.



Perkembangan menyeluruh bermaksud perkembangan kanak2 dari segi :
  • fizikal
  • bahasa
  • emosi & sosial
  • kognitif
  • kerohanian.
Dari segi pengajaran & pembelajaran kesemua aspek perkembangan berikut adalah sama penting & saling berkaitan. Tiada satu aspek yg berkembang secara sendiri & tidak ada satu aspek yg paling penting.

Sebagai contoh...
Sekiranya seorang kanak2 diajar membaca, ia bukan sahaja melibatkan perkembangn bahasa tetapi juga melibatkan emosi sosial, kognitif, fizikal & kerohanian. Bermakna walaupun dgn hanya mengajar membaca kanak2 ini juga akan meningkat dari segi kemahiran bersosial , emosi yg stabil & sebagainya.

Perhatikan jika kanak2 hanya ditumpukan pada perkembangan kognitif @ akedemik semata2 makan ia akan bermasalah dari segi perkembangan sosial di mana ia akan sukar dari segi pergaulan, kerosakan akhlak & tingkah laku kerana tiada perkembangan kerohanian serta keadaan kesihatan yg kurang memuaskan kerana tiada perkambangn fizikal yg diberikan kepadanya.

Justeru itu adalah sangat jelas bahawa pembelajaran bercorak menyeluruh ini sangat penting & perlu dipraktikkan oleh guru dalam sesi pengajaran & pembelajaran.

No comments:

Post a Comment