Sebagai seorang guru tadika, saban hari saya diperlihatkan dengan kerenah anak-anak "bermain". Kelihatannya bermain sangat menggembirakan hati kanak-kanak.
Mula-mula saya agak pelik mengapalah kanak-kanak ini suka sangat bermain kadang2 sampai tak kenal masa makan @ masa rehat atau dalam erti kata lain tak tahu duduk diam.
Perkataan 'bermain' sangat sinonim dengan kanak-kanak. Individu kecil ini mampu bermain tanpa kenal jemu. Kadang-kadang saya terdetik juga dalam hati... "ish.. ish..ish.. tak penat & tak jemu ke diaorang main tanpa henti-henti ni.." (padahal begitulah diriku masa kecil dahulu... kata ibu).
Rupa-rupanya itulah kanak-kanak....menurut Kraus (1990) kanak-kanak bermain bukan kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu, tetapi adalah untuk kegembiraan.
Hebat sungguh kuasa Allah swt... dijadikannya kanak-kanak ini suka bermain kerana beberapa perkara:
1) Main menyediakan peluang kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masing-
masing
2) Mampu mengawal keadaan & membantu kanak-kanak menghadapi realiti sebenar.
Ini dapat dibuktikan berdasarkan teori Carr .
Oleh itu demi untuk menjamin masa kanak-kanak bermain itu benar-benar bermakna maka beberapa faktor perlu difahami & diaplikasikan iaitu:
- Bermain yang terancang.
- Bermain yang berstruktur.
- Bermain yang fleksibel.
- Memenuhi keperluan kognitif, psikomotor & afektif.
No comments:
Post a Comment